Artykuł sponsorowany

Czy aparaty słuchowe podlegają refundacji?

Czy aparaty słuchowe podlegają refundacji?

Aparaty słuchowe to urządzenia, które pomagają cierpiącym na ubytki słuchu. Ich zakup w punktach protetyki słuchu jest jednak kosztowny. Narodowy Fundusz Zdrowia i Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oferują różne refundacje na aparaty słuchowe – zarówno dla dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Ile – przynajmniej mniej więcej – wynoszą dopłaty do nich oraz do różnych systemów wspomagania słyszenia?

Refundacja aparatów słuchowych – jak to wygląda w praktyce?

Dzieci i młodzież do 26. roku życia mogą liczyć na dofinansowanie systemów wspomagających słyszenie w wysokości 2750 zł na 5 lat. Dopłata na aparaty słuchowe (przy obustronnym ubytku słuchu) wynosi 3600 zł (dzieci i młodzież do 26 roku życia) lub 2520 zł (ludzie po 26 roku życia). Refundacje dla osób powyżej 26 roku życia odbywają się już raz na 5 lat. Refundacje odbywają się dzięki Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Warto pamiętać jednak, że wielkość refundacji ze środków tego funduszu bywa zróżnicowana i jest ustalana odrębnie dla danego województwa na dany rok kalendarzowy.

W przypadku inwalidów wojennych i osób represjonowanych refundacja na aparaty słuchowe wynosi 1000 zł na jedno urządzenie oraz 50 zł na wkładkę uszną.

Jeśli dodatkowo chorzy mają orzeczenie o niepełnosprawności zakup może być dofinansowany przez Ośrodki Pomocy Rodzinie. 

Firma dor-MED z Krakowa zajmuje się diagnostyką słuchu oraz produkcją i sprzedażą aparatów słuchowych.

Co trzeba zrobić, aby otrzymać refundację na aparat słuchowy?

Pierwszym krokiem jest wykonanie kompleksowego badania słuchu w punkcie protetyki słuchu. Następnie – gdy wiadomo już, że występują jakieś problemy – trzeba udać się do lekarza pierwszego kontaktu, by uzyskać skierowanie do specjalisty (z dziedzin: audiologii, audiologii i foniatrii, otolaryngologii, otolaryngologii dziecięcej, laryngologii, otorynolaryngologii). Do wybranego lekarza specjalisty trzeba zabrać ze sobą wynik badania słuchu i owo skierowanie. Wystawi on zlecenie (wniosek) na aparat słuchowy.

Z otrzymanym dokumentem chory musi się udać do regionalnego Narodowego Funduszu Zdrowia, gdzie uzyska pieczątkę. Dopiero wtedy można udać się do pierwotnego punktu protetyki słuchu w celu dopasowania aparatu słuchowego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.