Artykuł sponsorowany

Czy opiekunka osób starszych, pracująca w Niemczech, musi znać język niemiecki?

Czy opiekunka osób starszych, pracująca w Niemczech, musi znać język niemiecki?

Niemiecki rynek od dawna otwarty jest dla polskich opiekunek seniorów. A w wyniku starzenia się społeczeństwa, zapotrzebowania na tego typu usługi rośnie z roku na rok. Nic dziwnego zatem, że coraz więcej opiekunek w Polsce decyduje się na wyjazd za granicę. Wiele z nich ma jednak wątpliwości co do języka – czy znajomość niemieckiego jest niezbędna, by móc podjąć pracę w tym zawodzie?

Czy opiekunka musi znać niemiecki?

Na tak postawione pytanie nie sposób odpowiedzieć prostym „tak” lub „nie”. Z jednej strony owszem: w praktycznie każdy ogłoszeniu o pracę, jakie można znaleźć na forach internetowych lub w ofercie agencji takich jak firma Prestige24h wśród wymogów znajduje się znajomość języka niemieckiego. Z drugiej jednak – nie ma żadnych kryteriów oceny umiejętności językowych kandydatki na opiekunkę. Na zatrudnienie mogą więc liczyć zarówno osoby, które biegle posługują się niemieckim, jak i te, które znają go w stopniu komunikatywnym.

Czym jest „niemiecki komunikatywny”?

Sformułowanie typu „wymagana znajomość języka na poziomie komunikatywnym” pojawia się w znacznej większości ogłoszeń o pracę dla opiekunek i wzbudza w wielu osobach pewne wątpliwości. Bo co właściwie ono znaczy? Czym jest „komunikatywny niemiecki”? W najprostszej wyjaśnieniu: jest to znajomość języka na poziomie umożliwiającym swobodne posługiwanie się nim i prowadzenie przynajmniej prostych rozmów. Co ważne – nie jest tutaj wymagana gramatyczna poprawność. Osoba z komunikatywnym niemieckim jest w stanie zrozumieć w przynajmniej ogólnym sensie kwestie wypowiadane w tym języku, a także formułować wypowiedzi, które będą jasne i czytelne dla drugiej osoby, nawet jeśli będą się w nich pojawiać błędy.

Jak rozwiać znajomość niemieckiego?

Jak widać, opiekunka osoby starszej nie musi znać perfekcyjnie języka niemieckiego, by znaleźć zatrudnienie. Niemniej warto poświęcać czas na pogłębianie swoich umiejętności językowych, gdyż to może dać dostęp do lepszych zleceń i znacznie ułatwi codzienną pracę. W jaki sposób można pracować nad językiem? Sposobów jest kilka: najbardziej naturalnym rozwiązaniem jest po prostu nawiązywanie rozmów. Pobyt w Niemczech jest doskonałą okazją, by poznać żywy język – rozmawiając z tzw. native speakerami w sytuacjach życia codziennego rozwija się słownictwo, wymowa i umiejętność formułowania zdań. Warto również na co dzień korzystać z różnych pomocy dydaktycznych, np. słowników i fiszek – już kwadrans dziennie poświęcony poznawaniu nowych słów przynosi znakomite efekty.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.