Artykuł sponsorowany

Czym są badania rozwojowe nad lekiem?

Czym są badania rozwojowe nad lekiem?

Lekarze, naukowcy, firmy farmaceutyczne oraz biotechnologiczne każdego roku badają tysiące substancji, sprawdzając możliwość ich zastosowania leczniczego. Związane z tym prace rozwojowe nad lekiem są z kolei złożonym procesem składającym się z wielu etapów. Na czym dokładnie one polegają dowiesz się natomiast z poniższego artykułu. 

Charakterystyka prac rozwojowych nad lekiem

Badania rozwojowe nad lekiem są zaplanowanymi i składającymi się z wielu etapów pracami, prowadzonymi najczęściej przez zakłady farmaceutyczne lub grupy lekarzy i naukowców. Ich celem jest opracowanie i wdrożenie na rynku nowego produktu leczniczego, którym może być:

  • lek oryginalny, 

  • lek generyczny,

  • lek roślinny.

Wsparcie w tworzeniu innowacyjnych leków na wczesnych etapach związanych z tym badań rozwojowych oferuje natomiast między innymi Europejska Agencja Leków (EMA). Działająca w ramach niej grupa zadaniowa ds. innowacji umożliwia konsultowanie naukowych, prawnych i rejestracyjnych aspektów związanych z lekami.

Etapy rozwoju produktu leczniczego

Zanim prace rozwojowe nad środkiem leczniczym przejdą do fazy badań klinicznych nad lekiem i opracowania dokumentacji jakościowej, proces związany z ich powstawaniem poprzedza jeszcze wiele etapów. W dużym uproszczeniu  badania rozwojowe nad lekiem od momentu powstania pomysłu do ich wprowadzenia do obrotu można więc zamknąć w następujących etapach. 

  1. Wstępna analiza substancji leczniczej między innymi pod kątem przeprowadzonych dotychczas badań i czystości patentowej. 

  2. Badania preformulacyjne, pozwalające określić właściwości fizyczne substancji czynnej. 

  3. Badania przedkliniczne przeprowadzone w warunkach laboratoryjnych zgodnie z przepisami Dobrej Praktyki Laboratoryjnej.

  4. Badania kliniczne z udziałem ludzi, będących ochotnikami. 

  5. Opracowanie dokumentacji jakościowej. 

  6. Rejestracja produktu leczniczego i uzyskanie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu. 

  7. Wprowadzenie leku do obrotu. 

Kto może prowadzić w Polsce prace rozwojowe nad lekiem?

Badania rozwojowe nad lekiem, który zostanie wprowadzony do sprzedaży na przykład w hurtowniach, takich jak hurtownia farmaceutyczna Tradepharm wymagają w Polsce uzyskania pozwolenia od Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych i właściwej komisji bioetycznej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.