Jak wezwać pogotowie ratunkowe i kiedy skorzystać z jego pomocy?

Jak wezwać pogotowie ratunkowe i kiedy skorzystać z jego pomocy?

Istnieje wiele krytycznych sytuacji, z którymi nie można sobie poradzić. Utrata przytomności, udar, wypadek czy inna sytuacja wymagają interwencji specjalistów. Dlatego tak ważna jest znajomość numerów kontaktowych. Kiedy lepiej nie wzywać pogotowia ratunkowego? Jakie informacje należy podać? Wszystkiego, co potrzebne, dowiedz się z naszego artykułu.

Jakie są numery pogotowia ratunkowego?

Nr na pogotowie to telefon stacjonarny lub komórkowy i oznacza 999 lub 112. Numerem 999 określa się numer alarmowy Pogotowia Ratunkowego, który odbiera medyczny dyspozytor. Z kolei 112 działa na obszarze Unii Europejskiej. Należy z niego korzystać, gdy chce się powiadomić o zdarzeniu zagrażającym zdrowiu, życiu lub mieniu. Po ocenie sytuacji operator zgłasza typ zdarzenia służbom ratunkowym. W niektórych sytuacjach może połączyć osobę z dyspozytorem medycznym.

Jakie informacje są wymagane?

Do najczęściej zadawanych pytań, które może zadać pogotowie ratunkowe zalicza się:

  • adres – miejsce zdarzenia, nazwa miasta, ulica, numer domu, gmina, powiat czy województwo
  • liczba osób poszkodowanych
  • opis wydarzenia
  • stan poszkodowanych osób
  • imiona i nazwiska, wiek osoby poszkodowanej oraz wzywającej pomoc
  • numer telefonu
  • dojazd – kto będzie czekał na karetkę

W jakich sytuacjach można wezwać karetkę?

Pogotowie w Gdyni lub innym mieście można wezwać tylko w sytuacjach, kiedy zagrożone jest życie lub w stanach naglących, a więc mogących powodować uszczerbek na zdrowiu. Szczególnie często wzywa się pogotowie ratunkowe, gdy zaobserwuje się następujące objawy:

  • drgawki
  • zaburzenia świadomości
  • utrata przytomności
  • dolegliwości w klatce piersiowej
  • duszności
  • zakłócenia rytmu serca
  • wymioty – w tym z domieszką krwi
  • krwotok – z dróg rodnych czy przewodu pokarmowego
  • ostrych i nagłych bólów brzucha

Kiedy nie należy wzywać pogotowia ratunkowego?

Wezwanie karetki powinno być racjonalne. Nie należy dzwonić kiedy:

  • chcesz otrzymać receptę na przewlekłą chorobę
  • potrzebujesz załatwić zaświadczenie o obecnym stanie zdrowia
  • wymagasz skierowania do specjalisty
  • w celu wykonania dodatkowych badań bądź odbyć specjalistyczne konsultacje
  • zależy Ci na wizycie kontrolnej związanej z rozpoczętym leczeniem

Pogotowie ratunkowe powinno być wzywane w wyjątkowym sytuacjach.

Jakie są sygnały wodnego ochotniczego pogotowia ratunkowego?

Do podstawowych sygnałów wzywania pomocy wodnego ochotniczego pogotowia ratunkowego zaliczają się:

  • wystrzał armatni – bądź inny sygnał, który wydaje się w trwających około 1 minuty przerwach
  • wydawany przez przyrząd mgłowy dźwięk
  • rakiety bądź pociski
  • sygnał SOS – nadaje się go znakami Morse’a
  • międzynarodowy kod sygnałowy
  • kwadratowa flaga
  • występowanie płomienia na statku
  • pochodnie lub sygnały nadawane rakietami spadochronowymi
  • pławy radiowe
  • kolorowe znaki na wodzie
  • koła zataczane światłem lub flagą
  • sygnał nadawany przez radiotelefon

Kiedy wezwać lotnicze pogotowie ratunkowe?

Wezwać lotnicze pogotowie ratunkowe należy w następujących sytuacjach:

  • zdarzenia masowe
  • nagłe stany
  • utrata przytomności chorego
  • zatrzymanie krążenia i problemy z sercem
  • udar mózgu
  • wypadki komunikacyjne

Do wyjątkowych sytuacji, które wymagają wezwania śmigłowca, są takie wypadki jak upadek z wysokości, przysypanie lawiną czy wielonarządowy uraz. Pomoc jest również potrzebna w przypadku urazów głowy, szyi czy kręgosłupa, złamań czy oparzeń, a także w przypadku hipotermii czy tonięcia.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.