Kiedy najwcześniej można zaobserwować u dzieci zaburzenia mowy?
Zaburzenia mowy można zaobserwować jeszcze zanim dziecko zacznie mówić. Objawiają się m.in. brakiem głużenia i gaworzenia w pierwszych miesiącach życia, a w późniejszym etapie ograniczonym zasobem słownictwa lub niewyraźną mową. Warto skonsultować się z logopedą w każdej sytuacji, w której coś nas niepokoi – nigdy nie jest bowiem za wcześnie na poradę specjalisty.
Etapy rozwoju mowy
Dziecko zaczyna wydawać z siebie dźwięki przypominające mowę już w drugim-trzecim miesiącu życia. Na początku jest to głużenie, czyli gardłowe dźwięki. Pomiędzy szóstym a ósmym miesiącem dziecko zaczyna gaworzyć, czyli wymawiać ciągi sylab. Około pierwszego roku życia zaczyna wymawiać pojedyncze słowa typu „mama”, a w kolejnych miesiącach poznaje i jest w stanie wypowiedzieć coraz więcej wyrazów. W drugim roku życia są to już wypowiedzi dwuwyrazowe oraz proste zdania. W mowie dzieci w wieku trzech lat pojawiają się czasowniki, natomiast te w wieku czterech lat potrafią je odmieniać. Pięciolatki posługują się już prawidłowym językiem.
Oczywiście etapy prawidłowego rozwoju mowy u dzieci mogą się różnić i nie zawsze późniejsze rozpoczęcie danego etapu wiąże się z zaburzeniami mowy. Jednak dobrze jest obserwować dziecko i zwracać uwagę nie tylko na mowę, ale również rozumienie, a nawet problemy ze ssaniem i połykaniem. Im szybciej zostanie postawiona diagnoza, tym lepsze efekty przyniesie terapia logopedyczna.
Wczesna interwencja logopedyczna
Na konsultację logopedyczną nigdy nie jest za wcześnie. Karty Oceny Logopedycznej Dziecka Wydawnictwa Komlogo służą do oceny najważniejszych obszarów mowy dziecka w wieku od pierwszego miesiąca życia. Wczesna interwencja logopedyczna pozwala na ocenę rozwoju najwcześniejszych funkcji aparatu artykulacyjnego, które mogą mieć wpływ na późniejszy prawidłowy rozwój mowy. Dlatego warto udać się do specjalisty już w momencie, kiedy widzimy zaburzenia funkcji pokarmowych.
Późniejsze niepokojące objawy to m.in. brak głużenia lub gaworzenia, a w przypadku dzieci starszych brak wymawiania jakichkolwiek słów. Zaniepokoić powinna także niewyraźna mowa, niezależnie od wieku dziecka, ograniczony zasób słownictwa, brak reakcji na imię lub wyraźnie widoczne problemy z wymową. Na zaburzenia mowy wpływ mają takie czynniki jak często otwarta buzia, nadmierne ślinienie lub wysuwanie języka pomiędzy zęby podczas artykulacji. Pamiętajmy, że nigdy nie jest za wcześnie na interwencję logopedy, nigdy nie jest też za późno – choć im starsze dziecko, tym trudniej pozbyć się nieprawidłowych nawyków.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana