Artykuł sponsorowany

Na czym polega analiza akustyczna głosu?

Na czym polega analiza akustyczna głosu?

Analiza akustyczna głosu to jedno z badań, jakim można poddać się w gabinecie foniatrycznym, wykonywane w ramach diagnostyki zaburzeń głosu i mowy. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych jej wyniki są bardzo dokładne i miarodajne. W tym artykule sprawdzamy, kto i w jakim celu powinien poddać się analizie akustycznej głosu i jak wygląda to badanie.

W jakim celu wykonuje się analizę akustyczną głosu? 

Wskazaniem do przeprowadzenia analizy akustycznej głosu są zarówno zaobserwowane zaburzenia głosu i mowy w obszarze krtani, kanału gardłowego i ustno-nosowego, jak i potrzeba precyzyjnego określenia możliwości głosowo-wokalnych danej osoby. Z kolei u osób starszych badanie to pozwala wykryć chorobę Alzheimera lub zespół otępienny na wczesnych etapach rozwoju. W związku z powyższym do lekarzy foniatrów, np. w Gabinecie foniatrycznym w Radzyniu Podlaskim, zgłaszają się pacjenci skarżący się na problemy z mówieniem, jak i osoby, które zawodowo pracują bądź zamierzają pracować głosem – wokaliści, aktorzy, nauczyciele. 

Analiza właściwości fali akustycznej przeprowadzana z użyciem nowoczesnych analizatorów cyfrowych pozwala bardzo dokładnie zbadać pracę narządu głosu i wyłapać nawet minimalne zaburzenia w wydawaniu dźwięków.

Jak przebiega to badanie w gabinecie foniatrycznym? 

Analizę akustyczną głosu przeprowadza lekarz foniatra jedną z dwóch metod:

  • klasyczną, opierającą się na subiektywnej ocenie głosu;
  • nowoczesną, wykorzystującą specjalne urządzenia i oprogramowanie.

Druga z metod wypiera powoli pierwszą, ponieważ pozwala lepiej określić predyspozycje do pracy głosem na co dzień i dostrzec ewentualne nieprawidłowości. W czasie badania pacjent proszony jest o przeczytanie wskazanego tekstu oraz kilkukrotne wypowiedzenie przedłużonej głoski „A” do mikrofonu trzymanego w odległości kilku centymetrów od ust. Do analizy używa się także laryngofonu, który umieszcza się na szyi badanego. Laryngofon przetwarza drgania strun głosowych na impulsy elektryczne zapisywane na taśmie. Analizę wykonuje się zarówno przy niskim, jak i wysokim obciążeniu głosu, a więc pacjent czyta najpierw w ciszy, a następnie w kontrolowanym hałasie (przy tzw. białym szumie). Dla miarodajności badania czytanie powinno trwać nawet pół godziny – można wówczas ocenić głos, gdy jest już zmęczony.

Zapisy obu sprzętów są następnie poddawane komputerowej analizie. Ocenionych zostaje nawet kilkadziesiąt parametrów głosu, m.in. zmiana częstotliwości i amplitudy, modulacja, przerwy w emisji, nieregularność i elementy subharmoniczne. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.